FANDOM

Trolejusy w Ostrawie
Solaris Trollino 12
Trolejbus Solaris Trollino 12 w Ostrawie
Lokalizacja: Szablon:Państwo, Ostrawa
Rodzaj transportu: trolejus
Data uruchomienia: 1952
Operator: Dopravní podnik Ostrava

Trolejbusy w Ostrawie – system komunikacji trolejbusowej w stolicy Republiki Czeskiej, Ostrawie.

Historia Edytuj

Lata 50 i 60 XX wieku Edytuj

Trolejbus 8Tr s vlekem Karosa B40

Zabytkowy trolejbus Skoda 9Tr z doczepką Karosa B 40 na placu Republiki

Podobnie jak w innych miastach ówczesnej Czechosłowacji tak i w Ostrawie zbudowano po II wojnie światowej sieć trolejbusową. Budowa pierwszej linii trolejbusowej rozpoczęła się na początku 1952 roku. Pierwsza linia była okrężna i łączyła Plac Republiki z Jirskou osadu i Prokešovo náměstí. Następnie rozpoczęto rozbudowę sieci, 31 Sierpnia tego samego roku uruchomiono nową linię do Hrušova. Wtedy też powstała w Ostrawie pierwsza zajezdnia trolejbusowa. Rok później pierwsze trolejbusy pojechały na drodze do Michálkovic . W roku 1957 trolejbusy zaczęły dojeżdżać dodworca kolejowego.

Na przełomie lat 50. i 60 lat, nie było większych zmian, wąskotorowe linie tramwajowe były likwidowane i zastępowane przez linie trolejbusowe, W latach 60 zahamowany został rozwój systemu. Jego pierwszą oznaką było stworzenie strefy dla pieszych w centrum miasta przez co zlikwidowano tam linie trolejbusowe.

Ważnym wydarzeniem w 1967 roku było również zawieszenie linii przed kolejowym dworcem głównym (ze względu na rozbudowę budynku). Ruch trolejbusowy przed dworcem został przywrócony w pierwotnej postaci po zakończeniu budowy w dniu 11 sierpnia 1974.

Od lat 70 do współczesności Edytuj

Trol Škoda 17Tr Ostrava(2)

Skoda 17Tr

Największym wydarzeniem lat 70. był wypadek, który miał miejsce 25. listopada 1976 r. Pod jednym z mostów w Ostrawie, na którym funkcjonowała linia trolejbusowa eksplodowała rura gazownicza, w wyniku eksplozji zniszczone zostały samochody przejeżdżające przez most oraz trolejbus. Pasażerowie pojazdu zostali ranni. Po wypadku wzniesiony został tymczasowy most do czasu ukończenia odbudowy zniszczonego 30 czerwca 1986 roku.

Między 1979 a 1980 z powodzeniem uruchomiono dwie nowe linie. W 1985 roku uruchomiono kolejną linię do kopalń Heřmanice. W 1992 roku linia została następnie rozszerzona na zachód. W następnych latach następowały dalsze rozbudowy.

Tabor Edytuj

Eksploatowany Edytuj

Obecnie w Ostrawie eksploatowane są następujące typy trolejbusów:

Zobacz też Edytuj

Szablon:Transport miejski w Czechach